flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення розгляду судом справ пов’язаних з вчиненням насильства в сім’ї у 2018 році

На законодавчому рівні встановлено відповідальність за вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення про місце свого тимчасового перебування.

Так, статтею 173-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення ( далі – КУпАП) встановлено, що за вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, тобто умисне вчинення будь-яких діянь (дій або бездіяльності) фізичного, психологічного чи економічного характеру (застосування насильства, що не спричинило тілесних ушкоджень, погрози, образи чи переслідування, позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна або коштів, на які потерпілий має передбачене законом право, тощо), внаслідок чого могла бути чи була завдана шкода фізичному або психічному здоров’ю потерпілого, а так само невиконання термінового заборонного припису особою, стосовно якої він винесений, або неповідомлення уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про місце свого тимчасового перебування в разі його винесення, - тягнуть за собою накладення штрафу від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від тридцяти до сорока годин, або адміністративний арешт на строк до семи діб.

Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, - тягнуть за собою накладення штрафу від двадцяти до сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин, або адміністративний арешт на строк до п’ятнадцяти діб.

Зі змісту частини першої статті 173-2 КУпАП вбачається, що до адміністративної відповідальності можна притягнути лише за умисно вчинене правопорушення. Умисним є правопорушення, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.

До особи, яка вчиняє насильство в сім’ї, за яке законом передбачено адміністративну відповідальність, у віці від 16 до 18 років, можуть бути застосовані тільки заходи впливу, передбачені статтею 24-1 КУпАП, а саме: 1) зобов’язання публічно або в іншій формі попросити вибачення у потерпілого; 2) попередження; 3) догана або сувора догана; 4) передача неповнолітнього під нагляд батькам або особам, які їх замінюють, чи під нагляд педагогічному або трудовому колективу за їх згодою, а також окремим громадянам на їх прохання.

Адміністративне стягнення за вчинення насильства в сім’ї може бути накладено не пізніш як через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніш як через три місяці з дня його виявлення.

Дана категорія справ про адміністративні правопорушення,  є підвідомчою судам загальної юрисдикції (районні, міські, міськрайонні, районні у містах суди).

При вчиненні адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженою посадовою особою органу внутрішніх справ (Національної поліції). Протокол складається у двох примірниках, один з яких має бути вручено особі, що притягається до адміністративної відповідальності. Складений у порядку і відповідно до вимог КУпАП протокол надсилається до суду.

Суд при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов’язаний з’ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом’якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, а також з’ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

      Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, суд виносить одну з таких постанов: 1) про накладення адміністративного стягнення; 2) про застосування заходів впливу, передбачених статтею 24-1 КУпАП; 3) про закриття провадження у справі.

    Згідно санкції ч. 1 ст. 173-2 КупАП до правопорушників можуть бути застосовані наступні види адміністративних стягнень:

 

   Оскарження постанов у справах про адміністративні правопорушення здійснюється у порядку встановленому КУпАП.

    Особа, яка оскаржила постанову у справі про адміністративне правопорушення, звільняється від сплати державного мита.

    Проаналізувавши кількість справ про адміністративні правопорушення за ст. 173-2 КУпАП, які перебували на розгляді Машівського районного суду Полтавської області у 2018 році, можна навести наступні статистичні показники:

 

 

    За вчинення протиправних дій судом на порушників накладено адміністративне стягнення у виді:

 

     Стосовно 11 осіб провадження у справі закрито у зв’язку з закінченням строків накладення адміністративного стягнення.

 

     При накладенні адміністративного стягнення за результатами розгляду правопорушень, суддею при призначенні особі адміністративного стягнення, враховується достатність застосованого стягнення для досягнення мети перевиховання та запобігання в подальшому вчиненню особою інших правопорушень.

     Насильство в сім’ї залишається однією з гострих проблем в українському суспільстві. Наслідками насильства в сім’ї можуть бути смерть, тілесні ушкодження, психічні розлади, втрата почуття самоповаги у жертви тощо. Постійне грубе поводження здатне спровокувати у жінок відповідні насильницькі дії по відношенню до чоловіків, співмешканцям і т.д. члени сім’ї, які вчинили насильство в сім’ї несуть кримінальну, адміністративну, цивільно-правову відповідальність відповідно до закону.

     Підставами для вжиття заходів з попередження насильства в сім’ї є:

     Здійснення заходів з попередження насильства в сім’ї, протидії та запобіганню будь-яким його проявам мають відповідну підтримку на державному рівні. З метою припинення поширення цього негативного явища та захисту людей котрі потерпають від насильства в сім’ї нормами адміністративного та кримінального законодавства передбачено основні засади відповідальності за вчинення протиправних дій.

 

 

Узагальнення підготувала:

керівник апарату суду І. Жигилій